Rosa d'e-Vents personals i trasnferibles.

Rosa d'e-Vents personals i transferibles.

Bufades i Rebufades. Alenades, Vals de venda i Vendavals diversos. Tramuntanades, de paraula i d'altres ventades desventrades. Deponent, activarem vídeos. I de Gregal, agregarem mig jornal de mots, a cops de Mestral, per Llebeig que sigui. I ens vantarem d'inventar un collage de Xaloc per garbinejar paraules, si no se les endú Vent.



Així què? Véns?


diumenge, 22 de desembre del 2013

Presentació de L'Univers lector adolescent"

Dimarts, 17 de desembre
Presentació de L'Univers lector adolescent, de Mireia Manresa
Sala d'actes de la botiga cooperativa Abacus

 

Aquí teniu la presentació íntegra del llibre L'Univers lector adolescent de la doctora en didàctica de la Llengua i la Literatura de la UAB i professora de l'Institut Obert de Catalunya Mireia Manresa. L'acte el va presentar la catedràtica en Didàctica de la llengua i de la literatura Teresa Colomer i el director adjunt de l'Ara, Ignasi Aragay, i es va celebrar a la sala d'actes de la botiga cooperativa Abacus, dimarts 17 d’octubre.

El format de la presentació, plantejat com a diàleg obert entre l'autora i el periodista, va permetre abordar diferents aspectes a l'entorn del paper de l'escola en la promoció de la lectura, de les biblioteques i alguns dels tòpics i de les realitats sobre la lectura dels joves.

Si per alguna cosa crec que cal valorar aquesta aproximació als hàbits lectors juvenils és pel seu rigor científic. L’autora ofereix un panorama complet i extens del tipus de lectors, del que llegeixen, de les freqüències de lectura i de les valoracions que fan del que llegeixen, a partir del seguiment d’un grup de 80 adolescents en un centre de secundària a Vilanova i la Geltrú amb dades que són mesurables i extrapolables. Mireia Manresa posa en context aquest conjunt de dades recollides des de l’experiència a les aules i obre la  possibilitat, a partir d’aquestes, d’analitzar més a fons què passa i, el que és més important, el que s’aconsegueix en relació a la millora dels nivells de lectura quan l’escola intervé seguint determinades línies d’acció i intervenció.

Més enllà dels titulars periodístics que ens reclamen l’atenció sobre els riscos i febleses de la lectura i del que ens diu l’estadística sobre el poc o molt que llegeixen els joves, aquest Univers lector adolescent pot ser una eina útil per aquells docents que no volen quedar-se aturats davant la constatació d’aquesta disminució de la freqüència lectora en una etapa de la vida que serà decisiva per a la consolidació de futur perfils d’adults lectors i volen posar fil a l’agulla. Els joves lectors d’avui són els adults lectors de demà. Uns i altres són baules d’una cadena, d’un ecosistema d’extrema fragilitat. Cada baula nodreix i reforça l’altra i debilitar-ne una posa en risc la continuïtat d’aquest ecosistema lector. L’Univers lector adolescent ho té ben present i posa el focus en una etapa on consolidar els hàbits és fonamental.


Aquesta mateixa setmana l’Ignasi Aragay en parlava al suplement de llibres de l’Ara i recomanava L’Univers lector adolescent com a“lectura obligatòria” per a tots els docents juntament amb el llibre de l’Emili Teixidor La lectura i la vida. Manllevo les seves paraules per fer extensiva la recomanació.