David Held Globalització i Democràcia Participativa I from Jordi Úbeda on Vimeo.
David Held, Globalització i Participació Democràtica i II from Jordi Úbeda on Vimeo.
El
segrest dels valors democràtics per part dels Estats, la incapacitat i les
dificultats de les organitzacions transnacionals per actuar amb independència
en la resolució de conflictes i la pèrdua d’hegemonia dels països que
dissenyaven l’arquitectura global van ser alguns dels aspectes tractats pel
Professor David Held, de la Durham University en el col·loqui posterior a la
conferència Globalització i Participació
Democràtica. Held assistia convidat dins el primer seminari directiu de Participació Política i Democràcia en un Món
Global, celebrat a Barcelona a finals d’octubre.
Especialment
remarcable de la seva intervenció va ser la constatació de com la manca de
fortalesa de les institucions democràtiques i el baix exemple que donen les
democràcies occidentals, farcides de casos de corrupció, contradiccions i
vulneracions dels drets i les llibertats civils. Fets que els resten tota legitimitat
per exercir com a model davant països tercers a l’hora d’exportar aquests
valors democràtics. Held fonamenta en aquesta pèrdua bona part de les
dificultats dels processos de transició iniciats als països de l’Europa de
l’est després del desmembrament de l’antiga Unió de Repúbliques Socialistes
Soviètica (URSS) i, més recentment, el fracàs dels processos posteriors a l’esperançador
esclat revolucionari de les primaveres àrabs.
En el
cas dels països de l’Est, Held reconeix que es pot fer un millor balanç. Admet
que, tot i que la qualitat democràtica, com a valor escàs i fràgil que és, té
molt camí per recórrer encara en aquests països i la Rússia de Putin n’és un
dels exemples flagrants, les transicions dels països del caigut teló d’acer
semblen haver trobat millor encaix.
Un
viatge, un trànsit que ha estat possible, en part, perquè el mirall democràtic
encara no s’havia esmicolat ni desintegrat completament. Així l’antic bloc
comunista tenia un model que, malgrat començar a presentar símptomes de
descomposició i podridura, marcava el camí de forma prou clara: l’Est volia ser
com l’Oest. Orient envejava Occident i aquesta voluntat va marcar el seu nord,
fent possible aquesta brúixola inversemblant.
Primaveres sense nord
Aquest
horitzó, aquesta direcció ideològica, aquest full de ruta no ha estat tan clar
ni tan evident en el cas de les primaveres àrabs. Quan l’esclat ciutadà
condueix a milers de persones a ocupar la plaça Tahrir a Egipte i els espais públics
i carrers a Tunísia, Líbia, etcètera, mentre la Primavera Àrab sacsejava les
xarxes socials arreu del món, Occident ja havia perdut el tren i el paper de
lideratge i ja no actuava com a model. Ja no era l’objecte del desig, sinó tot
el contrari. La manca de prèdica amb l’exemple l’havia convertit en un poderós
aliat precisament de tots aquells que defensen els valors contraris a la
democràcia.
No ha
estat un desprestigi sobrevingut. Han estat anys i anys de pràctiques més que qüestionables
les que han desembocat en la desconfiança i en la pèrdua d’una influència que
hauria estat decisiva. Per què els anhels dels manifestant àrabs sí que eren
coincidents amb els valors democràtics i per què sí tenien clar quins eren els
objectius, el naufragi d’Occident resulta encara més sagnant i colpidor pel que
significa com a pèrdua d’oportunitat.
Però
com succeeix en les mobilitzacions i esclats revolucionaris si aquests no troben
qui reculli el testimoni i canalitzi els objectius concretant-los en acció
política poden quedar en un foc d’encenalls, abrandat i explosiu però sense
conseqüències pel que fa a l’avenç
democràtic d’aquests processos. És una de les principals critiques al moviment
indignat del 15M al nostre país. Tot i que aquesta sigui una critica adreçada
equivocadament al moviment ciutadà i pacífic. Havia de ser la classe política,
la dirigent o la opositora, qui recollís el testimoni i canalitzés el torrent
d’indignació en mesures, lleis i decisions que donessin resposta als indignats.
I això no ha succeït, ni als països àrabs ni aquí.
L’origen
de la degradació progressiva occidental està fortament arrelat en el passat colonial de molts d’aquests països.
Un passat que va imposar fronteres forçades i traçades amb tiralínies, dividint
ètnies i cultures. Un període en el que es va promoure la dilapidació i l’espoli
de recursos naturals i matèries primeres. Un cop superada la situació colonial,
les suposades democràcies (i abans metròpolis) que havien de garantir o, en les
versions més paternalistes o culpables, tutelar aquests processos de transició,
van preferir apostar per situar governs despòtics i donar suport a tots els
dictadors megalòmans possibles. Fins arribar el punt que els grans tirans, els majors
enemics declarats de la democràcia i d’Occident han estat sempre “monstres”
creats amb el suport, finançament, i la complaença d’Occident: Saddam Hussein,
Osama Bin Laden, Gaddafi, etcètera. I no oblidem que aquesta mateixa política
fou practicada a l’Amèrica Llatina amb el resultat de genocides dictadures
militars a Argentina, Xile, etcètera.
Democràcia enverinada
La
resposta americana als atemptats e l’11–S als Estats Units i la legitimació de
la guerra preventiva sustentada en les mai localitzades armes de destrucció
massiva, amb la complicitat i connivència d’Europa, han contribuït com mai a
allunyar l’Orient Mitjà de la “direcció correcta”. La democràcia ha deixat de
ser un valor entre la joventut d’aquests països en un missatge que els ha
arribat perfectament embolicat amb
bombardeigs i matances de civils. Carnisseries sempre degudament justificades
com a danys colaterals d’una violència practicada pel seu propi bé. Quina mena
de caramel enverinat és una democràcia associada a un passat colonial, a l’espoli
i a una guerra?
S’hi
afegeix a tot aquest procés un altre fet rellevant. Mentre que a Europa la
Reforma va permetre la separació Església / Estat en un més que saludable divorci que cal
mantenir a tota costa, a l’Orient aquest procés no s’ha produït i tampoc no es
donen les condicions perquè algun procés similar permeti donar aquest pas
qualitatiu. No és aquest un mal menor. Fins i tot en països presumptament laics
com Espanya les continuades i persistents ingerències del clero en la política
demostren com de perniciós pot arribar a ser obrir-li la porta al fonamentalisme
inherent a la fe. Només cal observar la bel·ligerància amb la que actuen contra
l’avenç dels drets civils de les persones homosexuals o les campanyes contra
l’avortament.
Sortosament
per a la civilització occidental l’exemple que dóna l’església en l’abordatge dels
casos de pederàstia els treuen tota legitimitat. Són ells mateixos que contribueixen
al fre de la progressió del integrisme catòlic. Cal però estar atents, són persistents i no
deixen d’intentar-ho.
La línia
divisòria règim polític/fe religiosa és molt més difusa o inexistent en els
països islàmics. I aquesta és la raó per la qual les elits, en el cas dels països
que van viure l’esclat de la Primavera Àrab, han recuperat amb tanta celeritat i
diligència la direcció i el control de la situació. A Egipte ha estat l’elit
militar. Líbia o Tunísia són ara països menys lliures i Aràbia Saudita se’n
surt prou bé orientant i alimentant la contrarevolució en els estats del Golf.
Educació i Cultura, fonaments
democràtics
El
que sembla prou clar és que les intervencions militars per se no garanteixen, en cap cas, processos de transició amb mínimes
garanties d’èxit. L’exportació per la força dels valors democràtics resulta
aleshores tan contraproduent que totes les bondats inherents al sistema
esdevenen font de conflicte. Iraq, Afganistan o Líbia en són els darrers
exemples. S’han magnificat les diferències culturals i tribals entre els clans
i ètnies, s’han radicalitzat posicions i el fonamentalisme religiós ha trobat
les condicions òptimes per a la seva progressió.
Què
hi ha mancat en aquest tot procés? Una primavera que des d’Europa es vivia i percebia amb esperança i que, en qualsevol
cas, van resultar un rotund èxit de la llibertat d’expressió en poder veure com
els ciutadans revoltats, molts joves i estudiants aconseguien fer caure les
barreres de la censura gràcies a Twitter i a les xarxes socials. Tanta
esperança nomès alimentarà les tesis acadèmiques de comunicadors i sociòlegs
per què quedarà únicament com a fenomen d’observació i estudi. Serà una
primavera més que no va fer estiu?
I la
resposta és tan sorprenentment òbvia. La cultura democràtica no s’imposa per la
força. L’ús de la força invalida automàticament qualsevol pretensió que els
valor democràtics s’assimilin com a tals. El camí per a la construcció i
consolidació dels valors passa per la construcció d’infraestructures
d’autodeterminació, per la consideració, pel respecte absolut per la societat
civil. Col·lectiu heterogeni, divers, de vegades fràgil de vegades potent, al qual
cal deixar desenvolupar en condicions de llibertat. I l’única forma per poder
garantir el desenvolupament social passa, sí o sí, per l’educació, la
consolidació de les universitats.
Curiosament
els elements que conformen les bases dels fonaments democràtics són les
primeres víctimes dels processos exportadors de la democràcia a base de bombes.
La guerra no ha generat més i millors institucions democràtiques a Irak o
l’Afganistan ni enlloc del món d’ençà del final de la segona Guerra Mundial.
Tot plegat evidencia la fragilitat dels processos de transició democràtica, una
fragilitat que explica perquè aquests han reeixit en tan comptades ocasions
Catalunya, democràcia segrestada
En un
panorama tan galdós, les reflexions de Held entorn els reptes del manteniment
de la qualitat democràtica en un món complex i global també tenen lectura en
clau catalana.
A
l’inici de la seva intervenció Held explicava com als segles XVII XVIII i XIX es va viure el creixement de les
democràcies vinculades a la consolidació dels Estats. En una mena de pecat
original, aquests mateixos estats emergents van blindar els principis
democràtics en sitges, en contenidors estancs dels quals el propi Estat es va erigir
en garant i defensor. I allà s’han quedat els principis, segrestats, en un
procés que els allunya i separa de la societat civil. Una societat que hauria
de recuperar-los i posar-los de nou en valor en funció de la seva universalitat
i vigència.
És
exactament el que succeeix en aquesta mena d’atzucac o jocs dels disbarats en que s’està convertint
la política espanyola en les seves accions contra les aspiracions democràtiques
catalanes. L’Estat garant de la unitat territorial, defensor d’una constitució
inamovible i preservador d’una transició democràtica feble i amb mancances
conjunturals que es podien haver resolt si no fos per una absència total de
voluntat política per resoldre l’encaix territorial. Un estat tant a la
defensiva que es defensa fins i tot contra legítimes reivindicacions
democràtiques com convocar un referèndum. Un estat escudat en la fal·làcia de
la infal·libilitat i dogmàtica validesa d’un text constitucional caduc,
redactat sota el signe de la por en un moment delicat i confús que va permetre
impregnar el text de tot l’esperit de l’antic règim. Que ho deixa tot lligat i
tan ben lligat que no cal tocar-ho mai mes. No és estrany doncs que negui de
forma tossuda i reiterada la possibilitat de dirimir a les urnes qualsevol idea
política que pretengui anar mes enllà dels anys setanta, on es va quedat
encorat i ben encorat. Un estat que va
néixer de cul, és a dir, nascut malparit i que pateix desnutrició democràtica
és a dir, crescut amb malallet.
Globals i europeus, però sols
Contraposat
a aquest fet, el cosmopolitisme inherent a la globalitat que marca el segle XXI
és un dels millors antídots per contrarestar aquesta situació. El professor
David Held confia, potser de forma excessivament optimista, en el paper de les
organitzacions transnacionals. Això sí, també creu que poca cosa poden fer
mentre estiguin pressupostàriament sotmeses als països que les financen. Per
això defensa l’establiment d’un taxa, d’un impost sobre totes les transaccions
financeres al món. Només amb un 0,0005% gravat sobre aquests moviments es
generarien milers de milions que garantirien la seva independència financera i
acabarien amb la pressió interessada dels actuals donants que les suporten.
Amb
una mirada cosmopolita, Catalunya mira Europa, potser també de forma
excessivament optimista, oblidant que, sí, segurament tenen una tradició
democràtica més forta, més consolidada i potser no tan corrupta, però que això
no garanteix automàticament la seva solidaritat vers nosaltres. La història
també ens diu que, quan ha convingut, Europa i el món ens ha deixat de banda. Va
passar el 1714 i va passar amb el cop d’estat a la República i prou bé que
coneixem les conseqüències dels dos abandonaments a la nostra sort.
Held
valora com a extraordinària l’experiència
i l’aportació de Nacions Unides en l’escenari posterior al final de la
segona Guerra Mundial. Les regles del
joc des d’aleshores han canviat de forma substancial i el món s’ha fet més
complex. El que coneixem com a globalització comporta la multilateralitat
emergent. La visió maniquea del planeta ha quedat enrere i l’alfabet amb que llegíem el món ja no funciona per
ajudar-nos a entendre’l.
La
multipolaritat és inherent a la globalització i afegeix complexitat, matisos,
grisos al primigeni blanc i negre. Les problemàtiques posen sobre la taula els
interessos contraposats de més països i agents a l’hora de trobar acords i
l’arquitectura política ha estat enxampada fora de joc en aquest nou panorama. Una fallida de l’arquitectura democràtica produïda
per la manca d’estructures amb capacitat i potestat per fer front a aquests
nous reptes, als nous conflictes que afecten de forma més extensa un major
nombre de països i amb la concurrència d’interessos contraposats.
La societat civil, motor i clau de
volta
En
aquesta recepta del món global, Held incorpora nous ingredients per aconseguir
acabar amb l’embús, amb el coll d’ampolla on semblen haver entrat les
democràcies davant aquest món globalitzat i amb una major complexitat. I les
respostes es troben en el reforçament del rol dels moviments socials, en la
necessitat d’evolució i adaptació de les institucions que necessiten d’una
profunda remodelació de les seves estructures i que ha d’estar necessàriament
acompanyada de l’aparició de lideratges polítics forts.
A
Catalunya estem de sort. La vitalitat del moviment socials, i la robustesa de
la societat civil ha quedat àmpliament demostrada i s’ha erigit com a motor de
les aspiracions a esdevenir un Estat, que vol ser Europeu i que espero vulgui
ser radicalment democràtic i modern i, ¿Per què no? Que per no voler, no vulgui
ni ser estat sinó prendre alguna forma infinitament millor. Fora bo que aquesta societat civil musculada deixés
de sotmetre’s a continues proves de força per esperonar una classe política que
sembla afectada de poliomielitis, és a dir amb símptomes de baix to muscular i
paràlisi flàccida. L’èxit de les successives convocatòries de mobilització ja
ha demostrat més que sobradament la capacitat, força i contundència d’una
voluntat política majoritària. Ara cal referendar i demostrar que també es
posseeix la majoria aritmètica a les urnes, evidentment, però per això cal
acció política i no sembla haver gaire pressa per part dels que hauríem
d’entomar el procés. Aquí sobre les reformes estructurals i els lideratges
polítics forts, ho tenim més magre.
Crisi i independència: mals temps per a
la lírica
La
crisi econòmica no ha ajudat a fer de la Unió Europea un instrument amb
consistència suficient per liderar les tensions entre els estats membres i
aquesta incapacitat de posar la casa en ordre li priva de tenir un paper més
actiu en el món globalitzat. Sembla doncs que en un context de crisi tant la
Unió Europea com el procés secessionista català no ho tindran gens fàcil per
reeixir.
La
mirada estrictament econòmica de la situació resulta esbiaixada però no és
menor parar-hi atenció. El trencament de l’hegemonia econòmica d’Occident ha
forçat també un nou equilibri del poder econòmic. Des del final de la segona
Guerra Mundial s’ha passat de concentrar, per part dels Estats Units i Europa, el
50% del flux de l’economia global a que
els EUA representen el 18% i l’UE un altre 18%. D’aleshores ençà s’ha produït
un nou repartiment de cartes i la Xina que suposava nomes un 4% d’aquesta
economia global ha incrementat el seu pes fins a igualar amb un altre 18% els
EUA i la Unió Europea. Resulta molt més difícil remenar les cireres quan s’ha
deixat de tenir la paella pel mànec. Igual de difícil és per tots aquests països
denunciar mancances democràtiques a la Xina, quan és un dels exemples d’èxit
econòmic al món.
Per
Held la història de l’èxit d’experiències com la Unió Europea, un èxit inicial però
ara posat en qüestió, està essencialment lligat a l’èxit econòmic. Amb l’actual
conjuntura econòmica Europa no és ara mateix un model d’èxit sinó de paràlisi.
Mentre les economies estatals han funcionat res a grinyolat el que demostra la
gran capacitat lúbrica dels diners. Quan el període de creixement ha entrat en
un cicle baix com l’actual, de sobte, han aflorat les mancances i la Unió
Europea ha vist perillar l’aparent unitat econòmica i monetària i també
contempla l’amenaça d’una possible desintegració. ¿La causa? Haver bastit un
edifici amb una fonamentació feble com a conseqüència de la miopia política dels estats membres. Uns
estats que no han sabut mirar a un futur de renúncia de parcel·les de sobirania
i competències i que han preferit mantenir-se en els seus compartiments estancs
sense evolucionar cap estructures polítiques superiors o si més no, diferents.
Estat o no Estat? ¿Aquesta és la
qüestió?
A
Catalunya tenim doncs una Societat Civil robusta i amb capacitat d’incidència
sobre l’esfera pública, una Societat Civil amb majúscules. Manquen institucions
fortes, amb capacitat de recollir el testimoni i manca la valentia d’experimentar,
per exemple possibles noves formes d’organització. ¿Cal que la fórmula per
arribar a la independència sigui la constitució d’un Estat? O pot ser que, en
un món global, caldria alguna estructura que superès els vicis que els vells
estats han demostrat tenir?
Segurament
la resposta, seguint l’actual procés, sigui que sí, que cal, però potser
caldria també plantejar-se alguna alternativa. Potser mirar de recuperar la
tradició democràtica de les ciutats-estat gregues? ¿Sembla una idea esbojarrada?
Probablement, però donem-hi un parell de tombs. No és la ciutat un espai més
humà, més accessible i que permetria un millor flux de la comunicació entre la
societat civil i el seu govern? No serien les ciutats espais on fer possible
models de democràcia deliberativa? No permetria una xarxa de ciutats delimitar
un espai mes difús pel que fa a qüestions conflictives com les fronteres
físiques, estalviant la divisió estrangers/nacionals? Si la democràcia és, com ens diu Held, un
concepte cada cop més vinculat al fet de tenir una economia sostenible no són
les ciutats instruments on fer-ho possible? No són estructures encara no tan
encotillades com els vells estats i que, per tant, són més àgils, flexibles a
l’hora de innovar en la gestió, acordar
mancomunar serveis o actuar de forma cooperativa i col·laborativa amb altres
ciutats?
Si
els catalans volem fugir d’un Estat que no ens agrada. Perquè hauríem de voler
copiar el model d’origen? Potser si hi posem una mica de pensament lateral a
tot això trobarem alguna alternativa més equilibrada, amb una escala més
humana, més participativa, més plural i més rabiosament democràtica, més
transparent, que retorni el protagonisme i la sobirania als seus dipositaris
reals: els ciutadans.
Ei! I
si per arribar al somni, donades les circumstàncies, cal anar primer a la mala
solució d’un estat propi, cap problema. A mi, ja no em ve de viure una mala
transició de nou. Això sí, mentrestant posem fil a l’agulla, activem els
brain-storming i que les muses ens inspirin. Gràcies professor David Held per les seves
aportacions. No hi estic d’acord en tot el que ens diu, però m’hi ha fet pensar
sobre el tema i res millor per a la salut democràtica que les idees creixin, es
desenvolupin i s’entortolliguin com la vegetació de la selva amazònica,
lliures, salvatges i frondoses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada