Rosa d'e-Vents personals i trasnferibles.

Rosa d'e-Vents personals i transferibles.

Bufades i Rebufades. Alenades, Vals de venda i Vendavals diversos. Tramuntanades, de paraula i d'altres ventades desventrades. Deponent, activarem vídeos. I de Gregal, agregarem mig jornal de mots, a cops de Mestral, per Llebeig que sigui. I ens vantarem d'inventar un collage de Xaloc per garbinejar paraules, si no se les endú Vent.



Així què? Véns?


dissabte, 19 de maig del 2012

El que em diu el nas... Prèvia Especial de "La Crítica ha dit"



Adaptació de Xavier Bru de Sala del text d'Edmond Rostand
Assaig obert 
Biblioteca de Catalunya, 
divendres 18 de maig de 2012

En aquesta edició prèvia especial de la crítica ha dit, la crítica no dirà gran cosa perquè no seria de rebut emetre la crítica d'un assaig que per se és una obra inacabada, incompleta, en procés de creació. Per tot això mereix la prudència del silenci a l’espera de veure el producte acabat i a més el respecte de deixar que el curs del procés creatiu de director, actors, i la resta de l’equip es completi, que tanqui el cercle abans de l’estrena. Però ja us dic ara i aquí que el nas em diu que la cosa pinta bé i s’ensuma una producció interessant.

Però tafaner de mena com sóc no me’n puc estar de parlar de les sensacions i emocions derivades de l’assistència a l’assaig del Cyrano que la Perla29 i Oriol Broggi ens cuinen a la Biblioteca de Catalunya, aquest escenari insòlit, surrealista però tan acollidor i proper en el que hem pogut assistir a autèntiques meravelles escèniques en els darrers anys, des de l’Antígona a Hamlet o L’home de la Flor a la boca i el Rei Lear, per citar-ne algunes dels millors destil·lats escènics al que he pogut assistir.

En primer lloc doncs crec que cal donar les gràcies al director i la companyia per permetre la invasió de l’espai de treball i l’accés a l’assaig. Assistir al procés de polir, afinar, coordinar, cisellar l’espectacle a pocs dies de l’estrena té moltes virtuts. Ens forma com a espectadors, en aquest aspecte ens millora com a tals, ens ajuda a comprendre motius i potser ens respon preguntes que sovint apareixen en veure les produccions, perquè aquell to, aquella intensitat, aquell èmfasi, etc. Ajuda doncs a entendre millor el treball dels actors i visualitza un aspecte immaterial però present que és el treball del director i també el de tot l’equip tècnic.

L’Assaig del Cyrano a la Biblioteca ens ha brindat tot això i alguna propina més. El que van poder veure correspon al primer acte del text d’Edmon Rostand (adaptat per Xavier Bru de Sala) abans de l’inici de una representació teatral a l’Hotel de Borgonya, espai que feia les funcions de Biblioteca de Catalunya cap al 1640, es a dir, feia les funcions de Teatre. Es la presentació dels personatges dels nobles dels burgesos, de Cristian, Rosaura i del mateix Cyrano,, els seus amics Ligniere i el pastisser lletraferit Ragueneau i els seus enemics el comte de Guiche i el vescomte de Valvert.

Vaig trobar encertat per part del director que en aquesta carta de presentació Ligniere ens actuï com a mestre de cerimònies i ens vagi introduint a la societat burgesa del moment assenyalant cognoms i personalitats influents i barrejant per igual aquests cognoms de la flor i nata de la burgesia i política catalanes  amb els de la critica teatral mes nostrada. Una aclucada d’ull que ens situa molt be en aquest joc del qui es qui per situar cada personatge en l’escalafó que toca. Al capdavall bona par del valor de l’honestedat i sinceritat del Cyrano prové del fet que, pobre en recursos econòmics es ric en sinceritat, honestedat i valors, qualitats que sovint la opulència mata o enterra sota tones d’hipocresia.

És en aquesta escena amb on també assistim al primer duel entre Cyrano i Valvert quan el noble insulta de forma maldestre Cyrano després que aquest ha fet fugir l’inefable actor Montfleuri de l’escena. Un duel a ritme de sonet que ve precedit per la lúcida i afuada intervenció de Cyrano entorn a les mil i una formes de ficar-se amb el seu nas prominent.

Força interessant veure el treball de Pere Arquillué en el paper de Cyrano, fins i tot amb l’acudit final de l’actor, cansant i esbufegant després del duel i tot fent broma amb el públic al mateix temps que demanava sinó havien anat massa accelerats, tot dient “Ja no tinc edat per això”.  En aquest sentit és remarcable l’esforç doble de l’actor, recordant el paper, en vers, i lluitant simultàniament amb floret en un combat que no deixa de ser una coreografia mil·limetrada i que, igual que el text, ha de resultar creïble. I cap dels dos esforços no pot ni ha d’eclipsar l’altre.  I aquest Cyrano sembla haver-se proposat fer d’aquestes coreografies d’esgrima a l’estil Errol Flynn un dels atractius visuals de la producció. Interessant també observar el treball tècnic perquè avesats com estem a veure que durant la funció tot rutlla a la perfecció i com un rellotge sovint oblidem que les cordes, corrioles i mecanismes i artefactes, també tenen dret (i de vegades una certa tendència) a encallar-se o no anar a l’hora. Aspectes que cal tenir presents a l’hora de decidir un efecte visual d’impacte. M’aturo per no matar la sorpresa perquè espero que la puguin mantenir, quedava de cine.

En darrer terme i fora de la impressió general que aquest Cyrano el tenen encarrilat.  Sobre la producció sura el fantasma del darrer Cyrano que Josep Maria Flotats va posar sobre escena fa gairebé 30 anys.  Es cert que aquell Cyrano va deixar bon gust de boca i que els catalans som especialistes en flagel·lar-nos en la nostàlgia. Però jo crec que la pregunta que caldria fer-se és quan de temps ha de passar per tornar a veure una bona versió del Cyrano? I la veritat, trobo que esperar 30 anys és excessiu. Recordo perfectament aquell Cyrano, com recordo perfectament l’Antígona (per citar un text que va impactar) amb la Clara Segura i no voldria oblidar-los però tampoc voldria perdre’m la oportunitat de tornar a gaudir del text amb nous matisos, noves aportacions, potser noves mirades i revisions dels clàssics. En qualsevol cas trobo que cal aplicar la premisa que tota producció passada va ser anterior i, per tant, benvingut sigui aquest Cyrano. I al capdavall si tenim tant bon record d’aquell Cyrano, no serà perquè també li vam perdonar  a Flotats la cantarella que lluïa quan actuava? 


Entrevistant Flotats, ara fa... més de 25 anys


Una cantarella que quan parlava fora de escena com, per exemple, en les entrevistes es tornava insofrible i el feia aparèixer mil vegades mes pedant del que era.  I en canvi era un plaer veure’l sobre l’escenari i la memòria, selectiva com és, ens preserva només el bon record.  Així fora fantasmes i posem-li nassos a l’afer.

Emulant el text on Cyrano ens demostra com l’humor i el domini de la paraula esdevenen esmolades eines per ferir i combatre la ignorància i la incultura al mateix temps que fa un exercici d’humorística autocrítica al voltant de la seva magna protuberància i del seu esmolat bec m’atreviré a suggerir diferents formes d’elogi a l’espectacle que tot just s’estrenarà en pocs dies.

Olfactiu: M’ensumo que la faran grossa
Culinari: Això flaira bé
Cubà.: Tremenda presència escènica
Policíac: Em diu el nas que aquí es prepara alguna cosa important
Dissonant: Això fa tuf d’èxit, se sent ja la fortor dels aplaudiments
Nostàlgic teatrero amb mini dosi de mala baba incorporada: Ha “flotat” a l’ambient la necessitat de superar el repte... però estan com estant, tots “embroggits” sembla que, en essència, van en la bona direcció

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada