Camino, l'ordinador a
l'espatlla, cabàs en mà, amb el sopar a dins (cremeta de carabassó i poma i
pasta amb crema de parmesà) amb la Lua, fermada a les cames i esporuguida com
és habitual en la meva gossa antisocial, camí de l'estudi a Barcelona
quan em trobo el succés. Una escena perfectament parada per a l’ocasió. Un
incendi al carrer Floridablanca, just al bloc del costat on vaig viure els
primers dos anys de tenir estudi a ciutat i vora els cinemes Renoir, per sempre
més el cinema de capçalera.
Sembla aparatós. Però
també que ja és tot sota control. Cap fumera, absència de flames, bombers
asseguts a la vorera. En un gest automàtic, un moviment reflex, busco el
meu Flip-vídeo a la butxaca. També de forma automàtica ordinador, cabàs i gossa
han anat a parar a un sol costat del meu cos. Tot controlat amb una sola mà.
L’altra mà i l’altra meitat del cos queden alliberats de responsabilitats.
Subjecten la càmera… i es posen a pencar.
No m’entretinc gaire.
L’excés de pròtesis alienes a la professió ocupa un volum excessiu, dificulta
moure's entre la gent i per molta deformació professional que un tingui, al
capdavall, tampoc hi ha gaire acció. Els bombers semblen haver acabat la feina
i només quedem curiosos i vianants que, com jo, s’hi han trobat amb la ruptura
de la rutina-temps.
Així que aturo el Flip tot
just quan apareixen un càmera i el seu trípode. Sembla de BTV.
Una cosa però em crida
l’atenció i m’hi entretinc una estona. Finalment continuo camí de casa vorejant
per Floridablanca fins a la ronda de Sant Antoni però vaig donant-hi tombs al
que he vist. La policia ha acordonat l’accés al carrer Floridablanca des de
Villarroel i una altre cordó s’estén a l’altra banda, cap al carrer de
Casanova. Òbviament, s’entén que calgui impedir el pas dels vianants. Però, en
un primer moment, no acabo de veure clar el perquè. Ràpidament em venen raons
de pes al cap: caiguda de persones o objectes des dels pisos sinistrats, perill
de despreniments, explosions de gas... És un protocol de prevenció i per deixar
l’espai a l’actuació dels cossos (extinció i seguretat).
Però alguna cosa no acaba
d’encaixar en tot aquest protocol de seguretat. La policia només impedeix el
pas als vianants que intenten creuar pel carrer, però no diu res, ni als veïns
del bloc sinistrat ni a qualsevol que digui que es veí de la zona sense
acreditar-ho de cap manera, únicament assenyalant la porta del bloc on
asseguren que viuen. O sia, que mentre uns quants obedients gaudim del directe,
els altres entren i surten del cordó a voluntat. De sobte, em ve al cap que ser
veí de la zona deu ser com dur posat el vestit de Superman, et fa completament
ignífug i a prova de bales, explosions i, ben segur, immune a la crisi. Que
policia i bombers en el desenvolupament de la seva feina assumeixen el risc i
el perill ja entén que va amb l’ofici, però per la resta?
Tinc la sensació de viure
en un país on la gent no treballa gaire sobre determinats hàbits. On trobar un
cartell de “no passis” es converteix en una temptació massa difícil de superar,
on trobar indicacions del tipus “no aboquis fora sinó dins”, resulten reptes
intel·lectuals excessius.
No malinterpretin el
discurs. La cosa no va del foment de la urbanitat. És una mica més profund que
aquest discurs tan perillosament escorat cap a la dreta. És que penso que,
massa sovint, ens rebel·lem contra tonteries, contra allò que no cal i en canvi
ens quedem bocabadats davant les coses que haurien de fer-nos aixecar en peu de
guerra.
També sembla que massa
sovint policia, bombers, protecció civil, etc.. tots aquests serveis que
vetllen per la seguretat no semblin capaços de trobar la mida de les coses. O
per excés o per defecte, pero mai en el punt mig. O es passen de frenada
o cauen en l'absurd i el ridícul. Quan ja és evident que una situació és sota
control hauria de formar part de la formació dels agents el saber flexibilitzar
les actuacions. Potser no cal obrir el carrer, però es pot deixar passar per
una vorera (perfectament protegits per l'escut que formen la renglera de
camions de bombers afilerats i generant un corredor). Però fa més policia
evidenciar la capacitat de la prohibició i fa més policia d’aquí si, a més
d’evidenciar la prohibició, evidencien que permeten a uns pocs
saltar-se-la.
Més tard, mentre editava
les imatges he caigut que, tractant-se de un succés vora els cinemes Renoir,
segurament calia donar-li un to més cinematogràfic a l’afer. Però, fins i tot
així, he pensat que si el que volíen era emular els films americans, aquells on
trobem sempre aquells precintes, groc escandalós, on llegim allò de Do not
cross, tampoc resultava creïble. Així que finalment la cosa ha quedat amb
qualitat de TV-movie de coproducció nacional.
Que feia tota aquella gent
contaminant l’escenari del crim?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada