Sono io la morte e porto corona
io son di tutti voi signora e
padrona
e cosi sono crudele, cosi forte
sono e dura
che non mi fermerano le tue mura
Ballo in fa disesi minore
(Àngelo
Branduardi, La pulce d'acqua -1997-)
Una
versió de la dansa de la mort inspirada en una dansa del primer barroc italià
Imatges
de La dansa de la mort de Verges
(abril 2010)
Ballo in fa diesis minore - La dansa de la mort de Verges from Jordi Úbeda on Vimeo.
Una de les millors peces
del disc d'Angelo Branduardi, La
Pulce d'acqua, a banda de la peça que dóna nom al disc en una barroquíssima
versió que és un crescendo continu espectacular on cada cop se sumen més
instruments de l'orquestra al festival sonor; o a Il Marinaio, una cançó tristíssima sobre l'espera d'un amor mariner
que probablement no torni perquè ha estat engolit per l'oceà en un naufragi o potser
perquè l'hagi oblidat, fet absolutament impossible d’imaginar perquè com molt
bé aclareix la lletra "te l'ha
giurato e sai tornerà, l'uomo qui amavi no mentiva mai", és el Ballo
in Fa Diesis Minore (Dansa en fa
sostingut menor).
El Ballo s'inspira en una
de les tantes danses de la mort, com la que podeu veure en les imatges de la
dansa de la mort de Verges sobre aquestes ratlles. De fet, l'inici amb els
tabals del Ballo evoca molt explícitament el ritme auster i senzill de la
dansa de Verges. Branduardi harmonitza el seu Ballo amb una amalgama d'instruments antics i moderns. Els crèdits del disc no aclareixen més sobre la
instrumentació que les cordes (Cetra/Cítara, Guitarra ottavino/ requinto? Un ottavino sol és un instrument de vent) tot i que a mi
em sembla sentir si no és alguna cosa semblant a una viola de roda potser és un
sac de gemecs.
La nuesa d’artifici de la
dansa de Verges li confereix una solemnitat i la revesteix d’una mena
d’autenticitat i tenebror que resulten molt convincents. El toc de modernitat el donen els flashos
continus i ininterromputs que han transformat la processó en una mena de disco trance. La manca absoluta de
respecte al voltant d’això resulta sorprenent i, en aquest sentit, la
tecnologia ha fet més mal que bé. De la mateixa manera que entenc que en un
museu no es facin fotos amb flash ja que la llum perjudica, a la llarga, teles,
papers, pigments, etc, però no entenc que no es permeti fer-ne sense utilitzar
el flash ja que aleshores elimines el risc de danyar l’objecte fotografiat, per
una altra banda, no puc entendre que la gent sigui tan cafre d’anar encegant
tothom amb aquest continu de flashos. De que serveix deixar el carrer a les fosques
si després ve el passavolant de torn i ho il·lumina tot amb el seu Iphone? Les
imatges que podeu veure estan enregistrades sense il·luminació i amb una
camareta de merda i tenen retocs i correccions de color per millorar la
visibilitat, però per enregistrar-les no vaig encegar ningú. La tecnologia
d’avui permet aconseguir imatges de qualitat en entorn lumínics pobres o amb
mínimes dosis d’il·luminació. Dubto que s’entengués la proposta de llençar un
missatge de recomanació de de no fer fotos amb flash, al final resultarà que
ser educat és transgressor.
Però del que vull parlar és
de la mort des de l’òptica del canvi, de la crisi.. de final del cicle i
d’entrada en un nou món potser no més enllà del que ens pensem sinó ben a la
vora. Ara el ballo de Branduardi i la
dansa de Verges venen a recordar-nos que potser el més enllà el tenim a tocar.
Perquè les danses de la mort avui, les continuem ballant, no en termes
tradicionals, sinó en perfecta contemporaneïtat amb els esdeveniments. La crisi
ens ha portat tot un seguit de petites morts: laborals, hipotecàries, de drets
socials i ens toca ballar aquests nous ballos
tan inexorablement com si de la imatge de l’escena
final de la dansa de la mort d’El Sèptimo sello d’Ingmar Bergman es tractés.
Llegint la primera estrofa
del ballo veiem que el primer que ens diuen és que no tenim res a fer. Però
contràriament al que passava a l’Edat mitjana segurament ara tenim molts més
elements de judici i de coneixement. Per tant, probablement en aquest nou ballo no haurem de mantenir una actitud
tan submisa.
A la segona estrofa ens
insisteixen més sobre això.
Sono io la morte e porto corona
Io son di tutti voi signora e padrona
E davanti allà mia falce il capo tu dovrai chinare
E dell’oscura morte al passo andare
Pero a l’estrofa final
sembla que el ballo de Branduardi vulgui fer el mateix que intenta Antonius Block quan repta
la mort a la partida d’escacs.
Sei l’ospite d’onore del ballo che per te suoniamo
Posa la falce e dansa tondo a tondo;
Il giro di una dansa e poi un altro ancora
E tu del tempo non sei piu signora
Així que potser el millor
que podem fer davant de totes aquestes petites morts que la crisi ens ha portat
és mirar-les a la cara i veure que darrera la ganyota de calavera només rau un
interès en que ens venci la por i acotem el cap com si fóssim la plebs del
segle XI esperant no se sap ben bé que a l’altra vida per què en aquesta nomès toca patir. Doncs
si la cosa va de morir, caldrà morir amb més dignitat que la que ens ofereixen
a hores d’ara tisoraires i xolladors (que traduït vol dir governants i banquers
i altres tipologies de lladres i poca soltes)
L’escenari no sembla haver
canviat. Tenim un ambient empestat de por i mals auguris. Molt bé, potser
caldrà canviar la coreografia del nostre ballo, si més no bescanviar la
resignada tombarella per algun tipus de pas més enèrgic. Doncs, que comenci el
ball... com en el cas d’Antonius Block, surten les blanques, la mort, juga amb
les negres, com no podia ser d’altra manera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada